search this blog!

Sunday, March 20, 2011

wajib tahu tentang KUCING!

kucing atau nama saintifiknya felis silvestrid-catus terutamanya kucing rumah adalah haiwan predator yang paling hebat di dunia! ia mampu membunuh dan memakan beberapa ribu spesies dan mengalahkan kucing besar seperti singa dan harimau. namun disebabkan saiznya yang kecil, kucing tidaklah mendatangkan bahaya kepada manusia. terdapat pelbagai mitos yang kita selalu dengar tentang kucing seperti kucing ada 9 nyawa dan ada juga yang percaya kucing yang mempunyai tompok itam di lelangitnya bakal mendatangkan tuah pada tuannya dan sangat mendengar kata! haha. kat sini aku nak share beberapa fakta menarek tentang kucen. even aku suka sangat kat kucen tapi rupenye ada banyak benda yang aku tak tau pasal hewan kiot ni haha.

ok,
~kucing tdo paling lame berbanding dengan haiwan lain iaitu 16 jam
~pada usia kucing 6bln=10 tahun umur manusia
~kencing kucing bersifat 'glow in the dark'
~kucing boley berjerawat!
~kucing ade instinct bile dia nak jatuh, tu la dia boley lenturkan badan dia bile jatoh dari tempat tinggi
~usia kucing boley mencecah sampai 20 taon
~kucing bukan haiwan pengotor sbb dia akan sentiasa jilat badan dia dengan air liur yg bersifat sebagai agen pembersih
~kucing adalah haiwan kesayangan Rasulullah SAW juga:)

aku bela kucen dari aku kecik lagi. kucen yang 1st aku bela namanya Tam. die suka sangat makan durian! pelik kan. die jugak ade tompok itam pada lelangitnye hehe. pastu aku bela Oren, Tot (mak aihh sume nama malaya je haha). Tot paling aku sayang! tapi liao mati mude. cian kan..dia sangat dengar cakap. panggil je, mesti dia datang punya :)

Rasulullah SAW menggelar Abu Hurairah sebagai 'bapa kucing' dan gelaran itu diterima oleh Abu Hurairah dengan perasaan yang bangga kerana gelaran tersebut diberi sendiri oleh baginda dek kerana sifat penyayangnya terhadap kucing. pernah suatu ketika dalam perjalanan ke masjid, Rasulullah bertanya kepada Abu Hurairah, apa yang terdapat di dalam lengan baju kamu itu wahai Abu Hurairah? lalu Abu Hurairah menjawab kucing ya Rasullulah. dari situlah Abu Hurairah mendapat gelaran sebagai 'Bapa Kucing'..

pada yang sukakan kucing, teruskan dengan minat anda. pada yang tak, jgn sesekali pukul atau seksa mereka. okey! :)


comey kan <3

3 comments:

  1. hehe tenkiu..best kn kucen! manje je..how cum org benci n seksa kucen? ish3...

    ReplyDelete

kekumen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...